Balatonfüred Város Önkormányzata Képviselő-testületének 54/2012. (XI.30.) önkormányzati rendelete
az egyes helyi adókról
2017.01.01.
Balatonfüred Város Önkormányzata Képviselő-testületének
54/2012. (XI.30.) önkormányzati rendelete
az egyes helyi adókról
Balatonfüred Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdése, valamint a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény 1. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a helyi sajátosságok és az arányos közteherviselés elvének figyelembe vételével a város illetékességi területén határozatlan időre bevezetett helyi adókról a következő rendeletet alkotja.
I. FEJEZET
AZ ÉPÍTMÉNYADÓRÓL
Adómentesség, adókedvezmények
1. §
(1) Mentes az adó alól:
a) vállalkozónak nem minősülő magánszemély tulajdonában lévő lakás esetében az adóalany és közeli hozzátartozói (házastárs, élettárs, egyeneságbeli rokon, örökbefogadott, mostoha- és nevelt gyermek, az örökbefogadó-, a mostoha- és a nevelőszülő, testvér, élettárs és házastárs egyeneságbeli közeli kozzátartozója) után valamennyi lakás esetében személyenként 30 m2, de minimum 50 m2 az adóév január 1-i állapotának megfelelően, amennyiben az adott építményt az adóalany és közeli hozzátartozói lakás céljára használják,
b) vállalkozónak nem minősülő magánszemély tulajdonos és vállalkozónak nem minősülő magánszemély adóalany lakásához, üdülőjéhez tartozó, rendeltetésszerű használatához szükséges, de huzamos emberi tartózkodásra részben és ideiglenesen sem szolgáló kazánház, tüzelő, tüzelő – és salaktároló, és
c) társas üdülők és többlakásos lakóépületben az osztatlan közös tulajdonban lévő rendeltetésszerű használatához szükséges, de huzamos emberi tartózkodásra részben és ideiglenesen sem szolgáló kazánház, tüzelő, tüzelő – és salaktároló, lomtároló, szerszámtároló, kerékpár – és babakocsi tároló, az épületen belüli közlekedés céljára szolgáló lépcsőház, folyosó.
(2) Adókedvezmény:
Lakások, lakóházak, gépjárműtárolók (garázsok), lakóházhoz tartozó: pincék, gazdasági épületek, egyéb építmények esetében ha az ingatlan adóalanya és tulajdonosa is magánszemély 150 Ft/m2 adókedvezmény illeti meg az adóalanyt.
(3) E § alkalmazásában:
Lakás céljára történő használat: amennyiben a lakást annak tulajdonosa vagy közeli hozzátartozója egész évben, életvitelszerűen, nem idényjelleggel használja. Bejelentett állandó lakcíme az adott ingatlanban található.
Az adó alapja
2. §
Az adó alapja az építmény m2-ben számított hasznos alapterülete.
Az adó évi mértéke
3. §
(1) ; ; ; Az üdülésre, pihenésre alkalmas épületek, amelyek nem minősülnek lakásnak és a hozzájuk tartozó egyéb nem lakás céljára szolgáló építmények esetében Balatonfüred város területe a természeti adottságok különbözősége miatt az adó mértéke szempontjából három övezetre oszlik:
a) I. övezet: A Balatontól É-ra fekvő városrész északon a vasútvonallal bezárólag, nyugaton és keleten a belterületi határig: 1.360 Ft/m2
b) II. övezet: A vasútvonaltól É-ra fekvő városrész a belterület határáig és a vasút alatti külterület: 830 Ft/ m2
c) III. övezet: A városnak a II. övezetbe nem sorolt külterülete: 550 Ft/ m2
(2) ; ; ; Az (1) bekezdésbe nem tartozó ingatlanok esetében:
vendéglátóipari üzletek, szállodák, kempingek területén lévő vendéglátóipari üzletek adója: 970 Ft/m2,
kereskedelmi üzletek esetében Balatonfüred város területe az adó mértéke szempontjából két övezetre oszlik:
I. övezet: az Aszófői u. – Bajcsy-Zsilinszky Endre u. – Arácsi u. vonalától É-ra fekvő városrész, valamint a város külterülete:
I/1.: 500 m²-et meghaladó hasznos alapterületű építmény esetén 970 Ft/m²
I/2.: 500 m²-et meg nem haladó hasznos alapterületű építmény esetén 970 Ft/m²
II. övezet: az Aszófői u. – Bajcsy-Zsilinszky Endre u. – Arácsi u. vonalától D-re fekvő városrész:
II/1.: 500 m²-et meghaladó hasznos alapterületű építmény esetén 1.846 Ft/m²
II/2.: 500 m²-et meg nem haladó hasznos alapterületű építmény esetén 970 Ft/m²,
irodák évi adója: 850 Ft/m2,
műhelyek, raktárak évi adója: 480 Ft/m2,
lakóházakhoz nem tartozó (önálló): pincék (nem a Htv. szerinti kiegészítő helységként szereplő pince), gazdasági épületek, egyéb építmények évi adója: 550 Ft/m2, és
műtermek, lakások, lakóházak, gépjárműtárolók (garázsok), lakóházakhoz tartozó: pincék (nem a Htv. szerinti kiegészítő helységként szereplő pince), gazdasági épületek és egyéb építmények tekintetében Balatonfüred város területe az adó mértéke szempontjából 2 övezetre oszlik:
I. övezet: A 71-es számú főútvonal – Petőfi Sándor u. – Széchenyi Ferenc u. vonalától D-re fekvő városrészre, nyugaton és keleten a belterületi határig:
I/1.: amennyiben a használatbavételi, illetőleg a fennmaradási engedély jogerőre emelkedése, vagy a használatbavétel tudomásulvétele, illetve az egyszerű bejelentéshez kötött épület felépítésének megtörténtéről szóló hatósági bizonyítvány kiadása 2014. január 1. utáni időpont, akkor az adó mértéke 1.360 Ft/m2
I/2.: amennyiben a használatbavételi, illetőleg a fennmaradási engedély jogerőre emelkedése, vagy a használatbavétel tudomásulvétele, illetve az egyszerű bejelentéshez kötött épület felépítésének megtörténtéről szóló hatósági bizonyítvány kiadása 2013. december 31. előtti időpont, akkor az adó mértéke 480 Ft/m2
II. övezet: Az I. övezetbe nem sorolt építmények esetében az adó mértéke 480 Ft/m2.
(3) Vendéglátóipari és kereskedelmi üzletek, szálláshelyek szállodák, üdülők, panziók, kempingek területén lévő vendéglátóipari, kereskedelmi üzeletek és szálláshelyek esetében a tevékenységhez közvetlenül kapcsolódó kiszolgáló helységek (mint például mosdók, toilettek, öltözők, aulák, társalgók, konferenciatermek, szaunák, fedett spa és welness részlegek) adómértéke megegyezik az ezen adótárgyfajtához tartozó mértékkel.
II. FEJEZET
A TELEKADÓRÓL
Adómentesség
4. §
(1) ; Mentes az adó alól a vállalkozónak nem minősülő magánszemély tulajdonában álló:
a) a közhiteles ingatlan nyilvántartásban (az adott helyrajzi számú ingatlan tulajdoni lapja alapján):
ab) parkolóként, vagy
ac) külterületként
nyilvántartott ingatlanok,
b) A 71-es számú főútvonal – Petőfi Sándor u. – Széchenyi Ferenc u. vonalától É-ra fekvő városrészen fekvő telek,
c) a 3.000 m2-et meg nem haladó beépítetlen belterületi telek, és
d) a 3.000 m2-et meghaladó beépítetett belterületi telek, amennyiben a telek beépítettsége eléri a maximális beépíthetőségének 40 %-át.
(2) Az ingatlan beépíthetőségi maximumának meghatározása Balatonfüred Város Önkormányzata Képviselő-testületének a város Helyi Építési Szabályzatáról, valamint Szabályozási Tervének jóváhagyásáról szóló 18/2004. (VI.25.) számú rendelete alapján történik.
Az adó alapja
5. §
Az adó alapja a telek m2-ben számított területe.
Az adó évi mértéke
6. § ;
Az adó évi mértéke:
a) a közhiteles ingatlan nyilvántartásban (az adott helyrajzi számú ingatlan tulajdoni lapja alapján):
ab) parkolóként, vagy
ac) külterületként
nyilvántartott ingatlanok esetében 1 Ft/m2,
A 71-es számú főútvonal – Petőfi Sándor u. – Széchenyi Ferenc u. vonalától É-ra fekvő városrészen fekvő telek esetében 1 Ft/m2,
a 3.000 m2-et meg nem haladó beépítetlen belterületi telek esetében 1 Ft/m2,
a 3.000 -et meghaladó beépítetett belterületi telek, amennyiben a telek beépítettsége eléri a maximális beépíthetőségének 40 %-át 1
20.000 -ig 330 Ft/
f) a 20.000 m2 feletti rész után 200 Ft/m2.
III. FEJEZET
AZ IDEGENFORGALMI ADÓRÓL
Az adó alapja és mértéke
7. §
(1) Az adó alapja a megkezdett vendégéjszakák száma.
(2) ; ; ; Az adó mértéke személyenként és vendégéjszakánként 500 Ft.
8. §
(1) Az adó beszedésére kötelezettnek a szállást igénybevevők vonatkozásában nyilvántartást (vendégkönyvet) kell vezetnie. A vendégkönyvet használatba vétel előtt az önkormányzati adóhatóságnál hitelesíttetni kell. A beszedésre kötelezettnek a vendégkönyvet a vendég(ek) megérkezésének napjától kell vezetnie.
(2) A nyilvántartásnak (vendégkönyvnek) tartalmaznia kell:
- a vendég vezeték és utónevét, születési helyét és idejét,
- a vendég lakcímét,
- a szálláshelyen való tartózkodás kezdő- és befejező időpontját (megérkezés és távozás ideje)
- a szálláshelyen eltöltött vendégéjszakák számát,
- az adómentességre jogosító tartózkodás pontos megjelölését,
- az adó összegét
- a vendég aláírását.
(3) A vendégkönyvi elszámolás számítógéppel is végezhető. A géppel feldolgozott adatokat nyomtatott formában – havonként összesítetten, tételes napi bontásban kinyomtatva – kell az adózás rendjéről szóló törvény előírásai szerint megőrizni. A számítógépes nyilvántartást is hitelesíttetni kell, egy a számítógépes programból kinyomtatott nyilvántartás kivonatát és a szállásadó adatait - szállásadó megnevezését, szállásadó címét, szállásadó adószámát, adóazonosító jelét, nyilvántartásba vételi számát vagy működési engedélyének számát, szálláshely címét, - tartalmazó adatlap Jegyző által történő aláírással.
(4) A vendégkönyvbe, a bejelentőlapokba, a számítógépes nyilvántartásba a Polgármesteri Hivatal munkatársai adatgyűjtés vagy ellenőrzés céljából betekinthetnek.
(5) A vendégkönyvet, illetve számítógépes nyilvántartás esetén a kinyomtatott éves összesítő listát a szállásadó köteles a tárgyév végén lezárni és ezt a tárgyévet követő év január 15. napjáig a Jegyzővel záradékoltatni.
(6) Az egyéb szálláshely szolgáltatók körébe nem tartozóknak, sorszámozott bejelentőlapot kell használniuk, annak pontos kitöltéséről gondoskodniuk kell. A sorszámozott bejelentőlapokat a számlával együtt a vendégkönyv mellett ellenőrizhető módon meg kell őrizni.
(7) A bejelentőlapnak tartalmaznia kell:
- a vendég vezeték és utónevét, születési helyét és idejét,
- a vendég lakcímét,
- a szálláshelyen való tartózkodás kezdő- és befejező időpontját (megérkezés és távozás ideje)
- a szálláshelyen eltöltött vendégéjszakák számát,
- az adómentességre jogosító tartózkodás pontos megjelölését,
- az adó összegét
- a vendég aláírását.
(8) A szállásadónak az adómentességre jogosító tartózkodásról az 1. sz. mellékletben lévő nyilatkozatot kell beszereznie, mely mellett a mentességi okot alátámasztó dokumentumnak is szerepelnie kell. (Munkavégzés miatti mentesség esetén például: kiküldetési rendelvény, változó munkahelyre szóló munkaszerződés, munkaköri leírás, hatósági intézkedés esetén pl.: idézés, szakképzés esetén pl.: hallgatói jogviszony igazolás, stb…)
(9) A nyilatkozat és az igazolások hiányában az adót meg kell fizetnie a szállásadónak.
(10) Az életkor miatti (18. életévét be nem töltött magánszemély) adómentesség a „bejelentőlap”, egyéb szálláshely szolgáltató szálláshelyeken a vendégkönyv születési dátum bejegyzésével és a vendég (vagy szülő) saját kezű aláírásával igazolható.
IV. FEJEZET
HELYI IPARŰZÉSI ADÓRÓL
Az adó mértéke
9. §
(1) Az állandó jellegű iparűzési adó mértéke az adóalap 2%-a.
(2) Az ideiglenes jellegű iparűzési adó mértéke 5.000 Ft/naptári nap.
Adómentesség, adókedvezmények
10. §
(1)
(2)
(3) A háziorvos, védőnő vállalkozó akinek, vagy amelynek vállalkozási szintű iparűzési adóalapja az adóévben a 20 millió forintot nem haladja meg, 100 ezer Ft adókedvezményben részesül.
(4) E § alkalmazásában:
háziorvos, védőnő vállalkozó: a Htv. értelmező rendelkezése szerinti háziorvos, védőnő vállalkozó,
állami támogatás: az európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Atr.) 2. § 1. pontja szerinti támogatás,
egy és ugyanazon vállalkozás: az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 2. cikk (2) bekezdése szerinti vállalkozás.
(5) E § (3) bekezdésben meghatározott adókedvezmény formájában nyújtott támogatás csekély összegű támogatásnak minősül, amelyet kizárólag az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2013. december 18-i 1407/2013/EU bizottsági rendelet (HL L 352, 2013. 12.24. 1.o) (a továbbiakban 1407/2013/EU bizottsági rendelet) szabályai alapján lehet nyújtani.
(6) A kedvezményezett az adókedvezmény következtében megszerzett előnyt – az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 1. cikke (2) bekezdésének kivételével – nem használhatja az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 1. cikkének (1) bekezdésében meghatározott kivételek szerinti célokra, továbbá – az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 3. cikk (2) bekezdésének megfelelően – közúti kereskedelmi árufuvarozás ellenszolgáltatás fejében történő végzése céljából teherszállító jármű vásárlására.
(7) A kedvezményezettnek az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 5. cikkének (1) bekezdése figyelembevételével – az ott meghatározott feltételek teljesítésének megállapítására alkalmas módon – nyilatkoznia kell a részére a támogatás odaítélésének évében és az azt megelőző két pénzügyi évben nyújtott csekély összegű támogatások támogatás tartalmáról.
(8) A kedvezményezett és az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 2. cikk (2) bekezdése szerinti, egy és ugyanazon vállalkozás részére a folyó pénzügyi évben, valamint az azt megelőző két pénzügyi év során az 1407/2013/EU bizottsági rendelet alapján odaítélt csekély összegű támogatások bruttó támogatástartalma tagállamonként nem haladhatja meg a 200.000 eurónak, közúti kereskedelmi árufuvarozást ellenszolgáltatás fejében végző vállalkozások esetében a 100.000 eurónak megfelelő forintösszeget, figyelembe véve az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 3. cikkének (8) és (9) bekezdését is.
(9) Az átváltásnál az európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet 35. §-a alapján kell eljárni.
(10) Az 1407/2013/EU bizottsági rendelet alapján nyújtott csekély összegű támogatás az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének az általános gazdasági érdekű szolgáltatást nyújtó vállalkozások számára nyújtott csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2012. április 25-i 360/2012/EU bizottsági rendeletnek (HL L 114., 2012.4.26., 8. o.) megfelelően nyújtott csekély összegű támogatással a 360/2012/EU bizottsági rendeletben meghatározott felső határig halmozható. Az 1407/2013/EU bizottsági rendelet szerinti csekély összegű támogatás más csekély összegű támogatásokról szóló rendeleteknek megfelelően nyújtott csekély összegű támogatással az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 3. cikkének (2) bekezdésében meghatározott felső határig halmozható.
(11) A csekély összegű támogatás nem halmozható azonos támogatható költségek vonatkozásában vagy azonos kockázatfinanszírozási célú intézkedés vonatkozásában nyújtott állami támogatással, ha a támogatások halmozása túllépi bármely csoportmentességi rendeletben vagy a Bizottság által elfogadott határozatban az egyes esetek meghatározott körülményeire vonatkozóan rögzített maximális intenzitást vagy összeget.
(12) A kedvezményezettnek a támogatáshoz kapcsolódó iratokat az odaítélést követő 10 évig meg kell őriznie, és a támogatást nyújtó ilyen irányú felhívása esetén a támogatott köteles azokat bemutatni. A csekély összegű támogatási jogcímen nyújtott támogatásokról az Európai Bizottság kérésére 20 munkanapon belül információt kell szolgáltatni.
(13) A támogatást nyújtó írásban tájékoztatja a kedvezményezettet a támogatás bruttó támogatási egyenértékben kifejezett összegéről és arról, hogy az csekély összegűnek minősül. Az igazolás jelen rendelet 3. számú mellékletét képezi.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
11. §
(1) Ez a rendelet 2013. január 1-én lép hatályba.
(2) E rendeletben nem szabályozott kérdésekben a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény, az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény és a a szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatásának részletes feltételeiről és a szálláshely-üzemeltetési engedély kiadásának rendjéről szóló 239/2009. (X. 20.) Korm. rendelet rendelkezéseit kell alkalmazni.
(3) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg Balatonfüred Város Önkormányzata Képviselő-testületének az egyes helyi adókról szóló 41/2008. (XII.20.) számú rendelete hatályát veszti.
dr. Bóka István sk. dr. Tárnoki Richárd sk.
polgármester jegyző
A rendelet kihirdetve:
Balatonfüred, 2012. november 30.
dr. Tárnoki Richárd sk.
jegyző
Egységes szerkezetbe foglalva: 2016. november 28.
dr. Tárnoki Richárd
jegyző
Módosította a 29/2014. (XI.28.) önkormányzati rendelet 1. § (1) bekezdése, hatályos 2015. január 1-től
Beiktatta a 29/2014. (XI.28.) önkormányzati rendelet 1. § (2) bekezdése, hatályos 2015. január 1-től
Módosította a 30/2013. (XII.02.) önkormányzati rendelet 1. § (1) bekezdése, hatályos 2014. január 1-től
Módosította a 29/2014. (XI.28.) önkormányzati rendelet 2. § (1) bekezdése, hatályos 2015. január 1-től
Módosította a 34/2015. (XI.30.) önkormányzati rendelet 1. § (1) bekezdése, hatályos 2016. január 1-től
Módosította a 45/2016. (XI.28.) önkormányzati rendelet 1. § (1) bekezdése, hatályos 2017. január 1-től
Módosította a 30/2013. (XII.02.) önkormányzati rendelet 1. § (2) bekezdése, hatályos 2014. január 1-től
Módosította a 29/2014. (XI.28.) önkormányzati rendelet 2. § (2) bekezdése, hatályos 2015. január 1-től
Módosította a 34/2015. (XI.30.) önkormányzati rendelet 1. § (2) bekezdése, hatályos 2016. január 1-től
Módosította a 45/2016. (XI.28.) önkormányzati rendelet 1. § (2) bekezdése, hatályos 2017. január 1-től
Módosította a 30/2013. (XII.02.) önkormányzati rendelet 2. §-a, hatályos 2014. január 1-től
Módosította a 29/2014. (XI.28.) önkormányzati rendelet 3. §-a, hatályos 2015. január 1-től
Módosította a 30/2013. (XII.02.) önkormányzati rendelet 3. §-a, hatályos 2014. január 1-től
Módosította a 29/2014. (XI.28.) önkormányzati rendelet 4. §-a, hatályos 2015. január 1-től
Módosította a 30/2013. (XII.02.) önkormányzati rendelet 4. §-a, hatályos 2014. január 1-től
Módosította a 29/2014. (XI.28.) önkormányzati rendelet 5. §-a, hatályos 2015. január 1-től
Módosította a 34/2015. (XI.30.) önkormányzati rendelet 2. §-a, hatályos 2016. január 1-től
Módosította a 45/2016. (XI.28.) önkormányzati rendelet 2. §-a, hatályos 2017. január 1-től
Hatályon kívül helyezte a 29/2014. (XI.28.) önkormányzati rendelet 6. §-a, hatálytalan 2015. január 1-től
Hatályon kívül helyezte a 34/2015. (XI.30.) önkormányzati rendelet 3. § (1) bekezdése, hatálytalan 2016. január 1-től
Beiktatta a 34/2015. (XI.30.) önkormányzati rendelet 3. § (2) bekezdése, hatályos 2016. január 1-től
Beiktatta a 34/2015. (XI.30.) önkormányzati rendelet 3. § (3) bekezdése, hatályos 2016. január 1-től
Beiktatta a 34/2015. (XI.30.) önkormányzati rendelet 3. § (4) bekezdése, hatályos 2016. január 1-től
Beiktatta a 34/2015. (XI.30.) önkormányzati rendelet 3. § (5) bekezdése, hatályos 2016. január 1-től
Beiktatta a 34/2015. (XI.30.) önkormányzati rendelet 3. § (6) bekezdése, hatályos 2016. január 1-től
Beiktatta a 34/2015. (XI.30.) önkormányzati rendelet 3. § (7) bekezdése, hatályos 2016. január 1-től
Beiktatta a 34/2015. (XI.30.) önkormányzati rendelet 3. § (8) bekezdése, hatályos 2016. január 1-től
Beiktatta a 34/2015. (XI.30.) önkormányzati rendelet 3. § (9) bekezdése, hatályos 2016. január 1-től
Beiktatta a 34/2015. (XI.30.) önkormányzati rendelet 3. § (10) bekezdése, hatályos 2016. január 1-től
Beiktatta a 34/2015. (XI.30.) önkormányzati rendelet 3. § (11) bekezdése, hatályos 2016. január 1-től
Beiktatta a 34/2015. (XI.30.) önkormányzati rendelet 3. § (12) bekezdése, hatályos 2016. január 1-től